KSeF
Krajowy System e-Faktur (KSeF)
Krajowy System e-Faktur (KSeF) umożliwia wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych, które są przygotowane w jednolitym formacie i łatwiejsze do przetwarzania zarówno dla firm, jak i urzędów. Na początku faktury te będą jedną z dopuszczalnych form dokumentowania transakcji – obok faktur papierowych i tradycyjnych faktur elektronicznych.
Ministerstwo Finansów po przeanalizowaniu aspektów biznesowych, prawnych i technicznych potwierdziło, że wszystkie firmy będą zobowiązane do korzystania z e-faktur. Obowiązek wprowadzany będzie etapami, z dodatkowymi odroczeniami dla najmniejszych przedsiębiorców:
- Od 1 lutego 2026 r. – obowiązek dla dużych firm, których sprzedaż w 2024 r. przekroczyła 200 mln zł (łącznie z VAT).
- Od 1 kwietnia 2026 r. – obowiązek dla pozostałych przedsiębiorców, czyli większości firm na rynku.
- Od 1 stycznia 2027 r. – obowiązek dla najmniejszych firm, tzw. „wykluczonych cyfrowo”, których pojedyncza faktura nie przekracza 450 zł, a miesięczna sprzedaż nie przekracza 10 tys. zł.
Artykuły z tematyki KSeF:
Szkolenia z tematyki Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF):
Zapisz się na bezpłatny PowerSpeech:
15.10.2025 r. godz. 09:00
Krajowy system e-faktur od 2026 r. – jak przygotować się do KSeF?
Szkolenie kompleksowo przygotuje Cię do nadchodzących zmian w zakresie obowiązkowego korzystania z KSeF od 1 kwietnia 2026 r. Omówimy aktualny harmonogram wdrożenia, nowe obowiązki podatników oraz zasady wystawiania i odbierania faktur ustrukturyzowanych. Dowiesz się, jak poprawnie korzystać z systemu, uniknąć błędów oraz jak przygotować firmę do integracji z KSeF.
Podczas szkolenia poznasz praktyczne aspekty obsługi KSeF: wystawianie faktur w formacie XML, dodawanie załączników, rozliczanie faktur zaliczkowych, uproszczonych i korygujących. Wyjaśnimy także kwestie odliczania VAT, procedury awaryjne w przypadku niedostępności systemu oraz najważniejsze korzyści i sankcje wynikające z nowych przepisów.

Prowadząca:
Iwona Biernat-Baran
Doktor nauk prawnych, doradca podatkowy
Dane uczestnika:
Po wypełnieniu formularza otrzymasz link dostępu do bezpłatnego Power Speech
Krajowy System e-Faktur (KSeF) – obawy przedsiębiorców
Przedsiębiorcy obawiają się, że w początkowym okresie po wdrożeniu obowiązkowego KSeF, faktury wysłane do systemu i odrzucone w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego skomplikują proces rozliczeń – spowodują m.in. konieczność korekt rozliczenia VAT i odpowiedzialność za wystawienie faktury po terminie.
Ministerstwo Finansów zaproponowało zatem następujące propozycja:
- wprowadzenie na stałe dla wszystkich podatników opcji wystawiania elektronicznych faktur „offline” poza KSeF z kodem QR i wprowadzania ich do KSeF niezwłocznie, najpóźniej następnego dnia roboczego;
- stosowanie trybu offline24 w przypadku gdy wymaga tego specyfika działalności lub specyfika transakcji, także gdy nabywcą jest podmiot zagraniczny lub konsument albo innych podmiot bez NIP;
- analogicznie jak przy fakturach online – zachowanie zasady otrzymywania faktur w KSeF przez krajowych podatników VAT, a dla pozostałych podmiotów wydanie faktury w sposób uzgodniony;
- data wystawienia faktury, w związku z proponowaną zmianą zostaje przypisana do pola P_1 struktury logicznej FA(3) (tj. daty zadeklarowanej przez podatnika);
- faktura wystawiona online w KSeF w dacie późniejszej niż zawarta w fakturze, w polu P_1 będzie automatycznie rozpoznawana przez system jako faktura offline – wystawiona w dacie P_1;
KSeF to zmiana tylko przepisów prawa podatkowego, ale wymaga podjęcia szeregu czynności dotyczących przeobrażenia procesów biznesowych. Aby zapoznać się kompleksowo z tematyką KSeF, jak funkcjonuje ten system, jakie są jego zalety, a jakie wady zapraszamy na szkolenie. Na szkoleniu kompleksowo zostanie omówiona tematyka KSeF. Prowadząca omówi nie tylko przepisy prawa, ale pokaże również jak działa KSeF i jakie narzędzia można wykorzystać, aby w prosty sposób obsługiwać KSeF.
Celem szkolenia jest poruszenie zagadnień związanych z przygotowaniem firmy do wdrożenia KSeFu, ale także tematy związane z cyfryzacją w przedsiębiorstwach, elektronicznym obiegiem dokumentów, podpisem elektronicznym, rozwiązaniami wspomagającymi codzienną pracę działu/biura księgowego.
